Kommentera här (3)
Regnig höstmorgon

 
Jag bara älskar höstens färger och att det regnar toppar bara höstens intryck. 
 

Igår tittade jag på arga snickaren och Anders sa en väldigt vettig sak i gårdagens program. Familjen det handlade om hade det inte bara stökigt i huset med ett uppstannat bygge utan även i förhållandet. Mannen flydde hemmet medan frun i huset i princip vandrade runt som en tickande ångestboll. Det drogs i så många trådar att inget blev färdigt och allt tog sådan tid. Frun fick aldrig någon egentid och ta vara på nuet utan sprang ständigt runt och småpillade över allt.

 

Här sa Anders en väldigt bra sak. Ta en dag i taget och bestäm att du i två timmar ska göra något ”vettigt” som att tvätta, bygga/renovera, städa, eller vad det nu kan tänkas vara för måsten. Efter det är du klar för dagen och då ska du hålla egentid och göra precis vad du vill. Läsa en bok, ut och gå, plocka svamp, fika, shoppa, mysa i trädgården eller vad som nu lockar.

 

Jag reflekterade inte på vad han sa under programmets gång men i morse var de det första jag tänkte på när jag gick upp. Efter att jag börjat skolan så är mina dagar väldigt luddiga. Klockan bara springer ifrån mig och jag tillåter mig inte att göra annat än att sitta och plugga. Promenaderna har jag prioriterat men det är ju också nästan det enda. En stark känsla av stress pulserar och jag förstår inte vad jag gör för fel. Jag pluggar förvisso på heltid och det är det jag ska fokusera på men inte ska det väl få äta upp mitt liv. Jag pluggar från morgon till kväll.

 

Men då kom jag och tänka på vad Anders sa. Som det är nu så pluggar jag från cirka 8:00- 19:30. Plus att mina helger även innehåller mycket studerande. Mina dagar borde innehålla Skola 8:00- 16:00 måndag till fredag. Jag har otroligt svårt för att få in saker i huvudet och komma ihåg det så därför tar allt sådan tid för mig, men är det verkligen meningen att jag ska sitta så länge varje dag? Vad gör jag för fel? Hur hinner de andra i klassen med allt sitt, barn, ridning, jobb och allt vad de nu gör utanför skolan. Jag måste börja planera mina timmar och lägga upp hur mina dagar ska se ut. Måste tillåta mig själv till att stanna upp och njuta av livet. 

 

Idag har jag bestämt hur min dag ska se ut. Repetera inför redovisning. Två lektioner som innehåller juridikprov och sen redovisning. Efter det ska jag försöka hålla torsdag. Vi ska åka in till stan och shoppa kläder och present till min syster dotter som kanske behagar att titta ut idag. 

 

Har du några tips på vad jag kan tänka på eller hur jag ska tänka för att hinna med mig själv, mina nära och att faktiskt njuta av livet?!


Kommentarer
Beatrice Rudberg

Jag har samma problem just nu... Det har blivit mer plugg än vad jag är van vid och utanför det ska jag hinna med stall och pojkvän och allt annat man måste hinna med. En check-lista har blivit ett måste! För mig har det räckt att jag skrivit ner vad jag behöver göra och sen checkar jag av det efter hand.

2013-10-10 @ 12:35:00
URL: http://coloursforlife.blogg.se/



Emelie

För varje prov blir du mer och mer varm i kläderna och bättre på att disponera din tid! Det är svårt i början, kämpa på!

2013-10-10 @ 21:16:17



Marie

Jag brukar också tänka så, gör jag detta i en timma så kan jag ta en liten rast, för då har jag varit "duktig" medans mannen är på gymmet t.ex. Blir lätt så att jag grejar mkt själv hemma men vissa saker är mer "avkopplande" än andra.

Svar: Åhh men det är så lätt att säga att det är så man ska göra... att faktiskt hålla sig till detta och ta pauser. Det är inte lätt
Jane

2013-10-11 @ 14:00:40
URL: http://mariesplace.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0