Kommentera här (3)
Tankar om jaget och vårt ego.

 
 Kan ni se det lilla djuret som lyckades komma med på bild??? :)
(Jag sprang ut för att ta lite foto i regnet. Det slutade precis lagom tills jag kom ut.)
 
Denna upptäckt på detta lilla liv fick mig att tänka på hur osynlig man kan vara. Man kan leva ett liv och finnas till utan att knappt synas. Man bara finns, lite sådär i bakgrunden.
 
Människan är alltid uppe i sig själv. Vissa mer än andra. Jaget kan vara så stort. Men allt handlar inte bara om DIG!!

Tänk efter på hur du själv bemöter en vän/arbetskamrat/syskon eller vilken annan människa som helst.
Kör du standard och säger: Hej, är allt bra? Sen när svaret kommer så har du redan slutat lyssna och tänker på hur du ska berätta att du precis såg exet med en ny tjej eller att du hittat nya kläder som du ska ha på nästa fest.
 
Bryr du dig och lyssnar när svaret kommer?
Tittar du han/hon i ögonen och faktiskt lyssnar på vad den har att säga? Ställer du följdfrågor eller du nöjer dig med det korta, jo tack det är bra!, till svar? Frågar du hur han/hon hade det i helgen hos sin kusin eller du övergår direkt till hur fantastisk din egen helg har varit!??
 
Ibland kan en sådan enkel fråga förgylla en annans liv. Att någon lyssnar och bryr sig, ser en. Ögonkontakt och ett leende smittar över mer än vad man tror. Så bjud på ditt leende... Bjud på någon minut av ditt liv och lyssna på dina kamrater.. Ibland kan man få mer av att lyssna på andra än att bara prata om sig själv.
 
Felet med oss människor är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.
 
 

Kommentarer
Linn

Jag var på ett borgerligt bröllop i går där en buddhist bjudits in att hålla tal under vigselceremonin.

Han pratade om att vägen till lycka var att flytta blicken från sig själv och istället se andra människor och bry sig om dem. Och inte bry sig av själviska skäl (för att själv blir mer omtyckt, älskad...), utan att ärligt och uppriktigt verkligen värna om andra.

Det var fint och tänkvärt tycker jag.

Svar: Det var väldigt bra sagt!!! Tänkvärt och mycket sanning....
Jane

2012-07-01 @ 18:01:51
URL: http://lyckoland.blogg.se



Lisa H

Jag hoppas att jag de allra flesta gångerna ser och lyssnar på mina medmänniskor. Jag tror faktiskt att jag gör det. Tycker att människor -och det de har att säga - är intressanta, och jag gillar att se/vara med nöjda och lyckliga människor = jag försöker prata med/lyssna och kanske hjälpa om någon inte mår bra.
:)

2012-07-19 @ 23:05:24
URL: http://teamilkandhoney.blogspot.com



Beatrice

Verkligen jättebra skrivet!

Svar: Tack Beatrice.
Jane

2013-06-22 @ 00:38:56
URL: http://ebstli.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0