Kommentera här (0)
Så gör du eget stearinljus.

 
Eftersom det är många som frågat mig HUR jag gjorde ljuset så jag tänkte berätta hur jag gick till väga.
 
✓ Samlar alla ljusstumpar i en påse som i vanliga fall kastas.
✓ Köpt en mall för blockljus. Finns i olika storlekar och former.
✓ Köpt ljusvekegarn. Finns även vaxade ljusvekar på metallplattor.
 
 


Gör så här:
Precis som när du smälter ner choklad smälter du ner stearinet. Lägg i stearinet i en bringare och ställ i en kastrull med kokande vatten (som på bilden nedan). Använd helst en bringare i rostfritt stål eftersom det leder värme och smälter ljuset fortare. 

När stearinet är flytande så fiskar du upp de gamla vekarna.
 
Därefter häller du i stearinet i den form du önskar där du även satt i en veke. Vill du sen ha olika lager färg och inte blanda ljus i olika fäger så låter du det stelna och sen fyller på med annan färg på stearinet. Pigmentfärg finns att köpa om du vill färga i någon annan färg.
 
Här är det din fantasi som skapar. Du kan använda dig av en färdig mall men du kan även hälla i ett glas eller annan snygg bytta som tål värme. 
 
Det finns så man kan köpa ljusdoft och blanda ner och du kan även smälta ner andra roliga värmetåliga detaljer samt sätta på snygga ljusdekorer. 
 
Det är bara till att börja experimentera. Jag har köpt mitt material på Panduro Hobby.
 
Have fun.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0