Kommentera här (3)
Check på den!

Nu är äntligen min rapport färdig och inlämnad. En knapptryckning senare och jag är på gladare humör denna regniga tvätt söndag. För att vara ärlig så är jag väldigt nervös i hur min lärare ska bemöta mitt arbete då vi har haft lite blixtrar mellan oss kring att välja ämne. Det går bara att få godkänt och det måste jag ju få…..jag menar det är klart jag får godkänt.

 

För att hålla kvar i ämnet så håller jag på med inpräntningen i Ledarskap och Organisation. Så (o)intressant. Snart är jag ett ämne rikare som innehåller begrepp som POLSK, SWOT- analys, Hetero- och homogena miljöer, Ad Hocratin, Corebusiness, åh inte har du slutat läsa nu? Vem vet, jag kanske lär mig mer genom att dela med mig här?! Psykologer och forskare som Max Weber, Fredrick Taylor, Henry Minzberg och för att inte glömma McGregors teorier om X- och Y-människan.

 

Vem är du? X eller Y?

 

X- människan = Är lat, initiativlös, okreativ, trygghetsmaximerande och flyr ansvar. Styrs av yttre belöningar som pengar.

 

Y- människan = Arbetar gärna om uppgiften stimulerar, söker ansvar, tar initiativ och styrs av inre belöningar som känslan av att betyda något.

 

 

 

Visste ni att psykologen Elton Mayo var förgrundsman i den S.k. Human Relation- skolan och att han införde begrepp som grupper, normer, roller och sanktioner?! Nu vet du! 

 

Ja ni ser hur tunga grajor vi läser och mitt huvud är lite tröttigt och slutdatumet närmar sig med stormsteg.  Jag har inte bara färdigställt mitt projektarbete idag utan jag har sökt jobb också. Åh vad denna vill ha ett jobb nu och känna sig behövd. Men det är en helt annan historia och nu ska jag avrunda här för nu känner jag själv hur långt och (o)viktigt detta inlägg blev. 


Kommentarer
Lirrez

Intressant inlägg (:

Svar: Tack Lise.
Jag har varit inne på din blogg och jag tänkte lämna fotspår efter mig men det går inte att kommentera. Jag har försökt både från min ipad, mobil och nu min dator.
Jane

2014-05-18 @ 16:28:09
URL: http://lirrez.blogg.se



vanja

så fin header du har:)

Svar: Tack så mycket!
Jane

2014-05-18 @ 18:55:42
URL: http://vvanja.blogg.se



Beatrice Rudberg

Åh herregud, nu längtar jag inte till att läsa beteendevetesnkap! Blir säkert en massa sånt då också:p

Svar: Usch ja det är roligt men samtidigt väldigt tungt. Jag har väldigt lätt för att tappa fokus i detta ämne.
Jane

2014-05-19 @ 18:41:56
URL: http://coloursforlife.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0